Leendert F. Groenendijk & Jan W. Steutel (redactie)
ISBN: 90 6665 628 x
176 pagina's
1e druk, 2004
Onder de hedendaagse denkers over opvoeding en onderwijs
neemt Ben Spiecker, hoogleraar aan de Amsterdamse Vrije
Universiteit, een vooraanstaande plaats in. Hij heeft in
Nederland een analytisch-filosofische benadering van
fundamentele pedagogische vraagstukken geïntroduceerd en die
voorbeeldig en met vrucht beoefend.
Als blijk van waardering voor zijn inspirerende bijdrage aan
zowel het nationale als internationale
wijsgerig-pedagogische debat wordt hem bij zijn afscheid als
hoogleraar een
liber amicorum, een vriendenboek,
aangeboden. Deze bundel opent met een overzicht van de
ontwikkeling van Spieckers onderzoek. In de daarop
aansluitende studies van collega's uit binnen- en buitenland
worden thema's behandeld die zowel in het oeuvre van
Spiecker als in de pedagogiek als geheel een belangrijke
plaats innemen.
Dit boek biedt een uitstekende introductie in het
gedachtegoed van Ben Spiecker. Omdat het de lezer op een
gedegen manier inleidt in pedagogische kernproblemen is het
bij uitstek geschikt voor pedagogische bacheloropleidingen.
Het zal zowel bij vakgenoten als pedagogiekstudenten
interesse voor de analytische opvoedingsfilosofie weten te
wekken. Mede met het oog op die nadere kennismaking is een
complete bibliografie van Spieckers publicaties bijgevoegd.